הגליל תמיד ירוק ומדהים, מעניק תחושה עזה של חו"ל, גם בקיץ. הצירים של אזור משגב מעניקים תמהיל משובח של נופים עוצרי נשימה, צירים טכניים ואתגרי נהיגת שטח בערוצי נחלים והרבה טבע שקט ובלתי מופרע. קבלו טיול טכני לאוהבי נהיגת שטח, מדיר חנא ועד לפאתי כרמיאל.

לאן מטיילים: אזור משגב.

אבני דרך במסלול: כביש 806, כניסה מזרחית לדיר חנא ל"ציר זיתא", נחל צלמון, סלמה, כביש 804, מעלה כמון, כמאנה, כמון, כביש 8554, כניסה למכמנים, סוואעיד, נחל צוף, חרבת פחיר, מעבר מכוש, נחל חילזון, סיום בכביש 784 סמוך לשורשים, בכניסה הדרום-מערבית לכרמיאל.

סוג ואורך המסלול: לא מעגלי, כ-32 ק"מ (כולל 2 קטעי כביש: 3.3 ק"מ על כביש 804 מסלמה עד לכניסה למעלה כמון, 2.5 ק"מ על כביש 8554 מסוף מעלה כמון עד לכניסה לשביל סובב משגב). הזמן בו תגמאו את המסלול יכול לנוע בין כ-4 שעות לממהרים ועד כ-7 שעות, תלוי במספר ההפסקות ואורכן.

צילום: דרור ברלי

עונה מומלצת: כל השנה. החורף מדהים ביופיו, אבל חלק מהצירים עלולים להיות בוציים מאוד – סכנת שקיעות/תקיעות והחלקות. הירידה מסוועיד לאחר גשם עשויה להיות מסוכנת!

עבירות: בינוני+, לרכבי שטח בעלי הילוך כוח. תחילת המסלול זורמת, על שבילים מפולסים היטב ואינה ברמת קושי גבוהה, אולם החל מטיפוס "מעלה כמון" הציר הופך לטרשי מאוד, מדרגות סלע, בולדרים, סכנת צביטה וריטוש לצמיגי חתך נמוך עדינים, נדרש הילוך כוח LOW. הירידה בשביל סובב משגב דורשת הילוך כוח והכוונה חיצונית. "מעבר מכוש" וקטעים בערוץ נחל חילזון ידרשו הילוך כוח, גחון ממוגן, מרווח גחון ראוי והכוונה חיצונית. בחורף רמת העבירות עולה בדרגה אחת או שתיים - אל תיסעו ברכב בודד וקחו עימכם ציוד חילוץ!

ניווט: בינוני-קשה. רוב המסלול נע על צירים מסומנים בצבע, אולם יש גם "צירים לבנים", במספר מקומות הצירים, הסימונים אינם ברורים דיים, ונדרשת עין חדה על־מנת לאתר את הציר הדרוש ולא להתבלבל. קיימים גם "חילוקי דעות קלים" בין תוכנות הניווט לבין המצב בשטח ובנוסף – בחלקים מהמסלול, בעיקר בתוך ערוצי הנחלים, אין קליטה סלולרית. הניווט בשיטת איפוס ספידומטר. סקירת המסלול התבצעה באמצעות מפת סימון שבילים מס' 2 ("גליל") ואפליקציית "עמוד ענן".

צילום: דרור ברלי

נקודות להפסקה/מנוחה: שפע נקודות מוצלות וזולות מגניבות למנוחה ולקפה, לאורך כל  המסלול, מתחילתו ועד סופו. נקודות פרישה הביתה – כביש 804 (נק' 10) וכביש 8554 (נק' 18)

שמירת טבע: חלקים מהמסלול נעים בשמורות הטבע גן לאומי נחל צלמון, שמורת הר כמון, שמורת נחל חילזון. לא להשאיר אשפה! לא לרדת משבילים! גם בהפסקות מנוחה, החנו את הרכב בצד השביל ולכו ברגל לנקודת ההפסקה/מנוחה. חל איסור על תנועה ושהייה בשטח שמורות טבע בשעות החשיכה.

תדלוק אחרון לפני כניסה למסלול: תחנת פז כביש 806, צומת מאגר צלמון, מול הכניסה לשביל הכחול בנקודת הכניסה למסלול הטיול.

ציוד נדרש: רכב שטח 4X4 עם הילוך כוח, תקין ומתודלק, גלגל רזרבי תקין + כלי החלפת גלגל, ציוד חילוץ (רצועות, שאקלים, קומפרסור אויר, ערכת תיקון תקרים. אוכל ושתיה/מים, קרם הגנה, כובע, נעלי הליכה.

מגבלות צה"ל: אין.

סיפור הדרך
פונים מכביש 65 לעילבון במחלף עילבון, ונוסעים על כביש 806 צפונה. בכיכר של צומת דיר חנא - איפוס ספידומטר. לאחר 500 מטרים תחנת דלק פז מימין (תדלוק אחרון) פנייה שמאלה לשביל מסומן בכחול. זו נקודת ההתחלה.

0.0 ק"מ. בכיכר של צומת דיר חנא. איפוס ספידומטר. נוסעים צפונה על כביש 806 לכיוון מר'אר.
0.5 ק"מ. שמאלה לשביל מסומן בכחול מיד לאחר אתר עבודה שנמצא ממול לתחנת  הדלק "פז" שמימין. נקרא "ציר זיתא" ונע לאורך נחל צלמון שמימין. משני צידי השביל – מטעי זיתים, חלקם עתיקים ומרהיבי עין.
1.1 ק"מ. צומת. פונים ימינה עם  הסימון הכחול.
2.6 ק"מ. צומת. פונים שמאלה עם הסימון הכחול.
2.8 ק"מ. ימינה עם השביל הכחול בתוך מטע הזיתים. שימו לב: הציר הזה עלול להיות בוצי מאוד בחורף!
3.6 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת T. איפוס ספידומטר. פונים ימינה לכיוון מתקן שאיבה.

1.0 ק"מ. פיצול. בפאתי הכפר סלמה. פונים ימינה במעבר בקר לכיוון הבתים, לפי הסימון הכחול.
1.1 ק"מ. פונים שמאלה. עם הסימון הכחול.
1.7 ק"מ. צומת. פונים ימינה בירידה ובסוף הירידה שמאלה. בפיצול, ימינה בירידה (מימין – מתקן שאיבה. משמאל – מסגד).
2.6 ק"מ – 0.0 ק"מ. על כביש 804.  איפוס ספידומטר. פונים ימינה בכביש, בעלייה, לכיוון צפון.

צילום: דרור ברלי

2.2 ק"מ. כיכר בכניסה לכפר ראס-אל-עין. ממשיכים ישר על הכביש.
3.3 ק"מ – 0.0 ק"מ. שני שבילים משמאל. פונים שמאלה לשביל הימני מבין השניים, המוביל לכיוון צפון-מערב. איפוס ספידומטר. חציית קו לבן, בזהירות.

0.1 ק"מ. פונים שמאלה לשביל מסומן בשחור ותחום באבנים מטפס ב – "מעלה כמון" - עליה תלולה ומפותלת לכיוון היישוב כמון. העליה אינה מהקשות, אבל טרשית ומהמורתית מאוד ורצוי לשלב להילוך כוח LOW על־מנת להתנהל בקצב איטי ומדוד וליהנות מהנוף המרהיב הנשקף מנקודות רבות לאורך העלייה.
0.5 ק"מ. פנייה חדה שמאלה בין עצי הזית – לא לפספס! ממשיכים לטפס בשביל התלול המסומן בשחור.
0.6 ק"מ. השביל מתפתל ימינה. משמאל – "קיצור דרך" עם מדרגה גבוהה, לרכבי שטח משופרים, מוגבהים ונעולים בלבד.
1.0 ק"מ. פיצול. פונים ימינה לפי הסימון השחור.
1.9 ק"מ. סוף העליה הטרשית. משמאל – חוות רום. מימין – מגרש החניה למבקרי החווה. ממול – היישוב כמון. ממשיכים ישר עם השביל.

צילום: דרור ברלי

כמון. ישוב קהילתי בתחום המועצה האזורית משגב. שוכן על שתי הפסגות המזרחיות של הר כמון, הגבוה בהרי הגליל התחתון, כ-5 ק"מ מזרחית לכרמיאל, בגובה 602 מטרים. שם היישוב כשם ההר, שעוברת מהשם הערבי "כמאנה" ("מסתור"/"מחבוא") על פי הדמיון בצליל לשם התבלין, ולא על פי משמעותו.

היישוב נוסד באוקטובר 1981 כחלק מ"תכנית המצפים" שמטרתה הייתה "ייהוד הגליל". שנה אחר כך נוסדה המועצה האזורית משגב שאיגדה את רוב יישובי הגושים שגב, צלמון וחבל תפן. בדומה לרוב יישובים שהוקמו כמצפים, הפך גם כמון ל"יישוב קהילתי".

2.9 ק"מ – 0.0 ק"מ. על כביש 8554, מול בתי הכפר כמאנה. איפוס ספידומטר. פונים ימינה.

צילום: דרור ברלי

0.8 ק"מ. כיכר. ממשיכים ישר לפי השילוט "כרמיאל".
1.9 ק"מ. צומת T, על  כביש 8556 (הפניה ימינה). אנחנו פונים שמאלה עם כביש 8554 בעלייה.
2.5 ק"מ – 0.0 ק"מ. מעט לפני  שער הכניסה למכמנים. משמאל – שביל מסומן בכחול ושלט "שביל סובב משגב". איפוס ספידומטר. פונים שמאלה לשביל הכחול.

0.2 ק"מ. מפגש השבילים כחול-שחור. משמאל בתי הכפר סוואעיד. פונים ימינה עם השביל הכחול, בירידה.
0.5 ק"מ. "שער בקר" מאולתר משני חבלים. הקפידו לסגור אחריכם!
0.8 ק"מ. מפגש שבילים כחול-אדום. פונים ימינה לשביל המסומן באדום, בירידה. מכאן מתחיל קטע שביל ארוך מהמורתי וטרשי, עם  הרבה מאוד בולדרים וטלטלות – סעו לאט, רצוי ב-LOW, ובזהירות על הצמיגים!
2.0 ק"מ. ירידה במעבר סלעי עם זווית צד. זהירות, רצוי עם מכוון חיצוני! לאחר הירידה מעין צומת מפוצל – בוחרים בשביל השמאלי ביותר, התחתון, לפי הסימון הירוק.
2.6 ק"מ. פנייה חדה ימינה, עם הסימון הירוק – קשה לראות את הפנייה הזו, היו ערניים!
2.7 ק"מ – 0.0 ק"מ. על כביש פנימי. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה.

צילום: דרור ברלי

0.1 ק"מ. ימינה לשביל  מסומן בשחור.
0.4 ק"מ. שביל משמאל בירידה אנחנו ממשיכים ישר, לאורך צינור ברזל.
2.5 ק"מ. סוף הירידה המסולעת, ליד אתר עבודה/קידוח. פונים ימינה לקטע שביל סלול.
2.6 ק"מ. צומת. פונים שמאלה על הדרך הסלולה.
3.4 ק"מ. צומת T. פונים ימינה.
4.2 ק"מ. פונים ימינה עם השביל המסומן בשחור.
4.7 ק"מ. צומת T. שמאלה עם השביל השחור.
4.8 ק"מ – 0.0 ק"מ. חציית גשרון. איפוס ספידומטר. פונים ימינה לנחל חילזון.

צילום: דרור ברלי

0.4 ק"מ. מימין גשרון בטון ולפניו מעקף. פנו ימינה למעקף (לא להמשיך ישר בעלייה, המובילה למטע זיתים פרטי).
1.4 ק"מ. צומת. ממשיכים ישר.
2.5 ק"מ. צומת. פונים בשביל השמאלי לכיוון מערב. הציר משובש מאוד.
2.9 ק"מ. מעין צומת T והתחלת סימון אדום. פונים שמאלה – מולנו שער ברזל שבדרך כלל אינו נעול. פתחו את השער וחצו בזהירות את "מעבר מכוש" – מעבר מסולע מאוד שברכבי שטח שאינם גבוהים, ידרוש הילוך כוח LOW והכוונה מבחוץ. לאחר שעברתם, סגרו את השער אחריכם. מעתה, הציר יהיה מהמורתי ומלא באבנים ופה ושם ינוע בתוך ערוץ נחל חילזון עצמו.
4.4 ק"מ. משמאל נקודה נחמדה לעצירת קפה (לאורך כל המסלול יש הרבה נקודות מתאימות למנוחה, זו מצאה חן בעינינו).
7.5 ק"מ. משמאל – תחנת שאיבה.
8.1 ק"מ. צומת T. לאחר מעבר מעל לצינור. פונים שמאלה.
8.3 ק"מ. בין עצי זית עתיקים, מעבר בשער ברזל דומה לזה שב"מעבר מכוש" מנקודה 39. בשער בד"כ פתוח.

9.1 ק"מ. על כביש 784, ימינה – לכרמיאל. סוף מסלול.